Ahad, Januari 15, 2012

aku terlalu angkuh!


Assalamualaikum..


Hari ni tergerak jari jemari untuk menaip, dengan izin ALLAH juga ianya berlaku.

Akceli, aku dapat inspirasi nak menaip ni masa tengah makan. So, maknanya aku baru ja lepas makan. Alhamdulillah.. Beroleh kekenyangan disitu. €:)


Masa aku tengah makan tadi, tetiba aku terfikir.. Pasal ujian dan dugaanNYA yang telah aku lalui. Dan dengan keangkuhan aku, aku kata ‘aku tak sangka aku boleh lalui semuanya sendiri’. Dalam fikiran aku, tiada langsung ucapan syukur kepada ALLAH SWT.


Aku lupa. Aku lalai.

Astaghfirullah hal ‘azim.. 


Tiba tiba aku jadi sedih. Ujian itu, sudah lama. Bukan seminggu yang lepas, bukan sebulan yang lepas, bukan setahun yang lepas! Sudah berlalu bertahun-tahun lamanya... Hingga kini masih terasa peritnya, pedihnya.. 


Dahulu aku menangis. Sakitnya hanya ALLAH SWT yang tahu. Aku masih muda masa tu,kecik lagi,pmr pon tak ambik lagi. Menangis aku dalam tidur, aku menangis dalam solat, aku menangis sehingga tiada lagi sisa air mata yang ditinggalkan... 


Ingatkah? Aku? 


  • Siapa yang memberi kekuatan untuk aku terus berdiri?

  • Siapa yang memberi kekuatan untuk aku terus menjalani kehidupan?

  • Kepada siapa aku mengadu ketika kesedihan, ketika merasa tak ingin untuk hidup?

  • Nama siapa yang aku sebut ketika menangis?




Jawapannya hanya ALLAH SWT.



Tersangat senang aku melupakanNYA. Terlalu mudah. Dah macam kacang lupakan kulit. Hilang kesedihan, aku tinggalkan Tuhan. Aku terlalu angkuh!


Sekarang, ALLAH kembalikan kesedihan itu, ALLAH mengingatkan aku tentang ujian itu. Bukan DIA saja – saja. Pasti ada hikmahnya.


Aku tau, ALLAH nak aku kembali padaNYA, kembali ke jalanNYA. Syukur, Alhamdulillah..



Tanpa DIA, aku takkan mampu untuk meneruskan hidup. 

Tanpa izinNYA, takkan terjadi segala sesuatu.



||aku ingin mendekatiMU, Ya Rabb||

Tiada ulasan:

typo ur name