Rabu, Februari 23, 2011

apasal suka salahkan org??



pengajaran yang aku dapat hari nii :


Kita Sering Lupa Dengan Nikmat Yang Diberi Berbanding Dengan Bala Yang Mendatang...

nii laa lebih kurng kata2 pujangga yang aku petik dari tingkat 1 blok c1..sesaja aku taip kat cni kerna aku  juga antara manusia yang mudah lupa pada nikmat yg diberikan. tetapi xmudah lupa ngan bala or ujian yg menimpa.. xdpt aku nafikan ag, aku mmg selalu ungkit bala2 yg aku pnh hadapi,,tapi,jarang nak ungkit nikmat2 yg aku dpt. apa laa jenis manusia aku nh.sngguh xberbudi bahasa betolll laah. (: soo aku bercadang untuk menulis lagi tentang...

Jangan Suka Salahkan Orang Lain

aku mmg salu menyalahkan org lain bila aku mendapat bala, malapetaka or yg sama waktu dgnnya..aku mencari lg artikel yg berkaitan..adalaa ckit example yg simple.. :)
Kita ambil satu situasi ini. Seorang budak kecil, bermain di halaman rumah di mana ada banyak pasu bunga milik ibunya yang sangat berharga. But his mom never told him about that flower even once. Jadi budak ni tidak taulah pasal semua tu. Budak kecil tu pun main-mainlah di sekitar halaman rumah dan tiba-tiba, dia terlanggar salah satu pasu. Guess what, macam dominoe, beberapa pasu yang lain turut terjatuh. Ibu kepada budak itu pun terdengarlah bunyi bising di luar. Dan bila dia keluar, berhamburlah kata-kata leteran dari mulut seorang ibu melihat pasu-pasunya banyak yang pecah. Aura kemarahan jelas terpampan di wajahnya



See, memang budak tu bersalah kan? Tapi adakah dia sengaja?
Adakah dia tau yang pasu bunga semua tu mahal-mahal belaka? Tanpa pembelaan, budak itu terus dipersalahkan. Samalah keadaannya dengan masyarakat kita pada hari ini. Semua tau menyalahkan saja. Cuba kalau kita tukar situasi salah-menyalahi itu menjadi sesi nasihat-menasihati. Kan bagus kalau ibu kepada budak itu bagi tau anak dia supaya jangan ulang balik kesilapan tu. Bagi tau jangan main lagi dekat pasu tu. Bagi tau yang pasu semua tu mahal. Macam itulah juga sepatutnya yang diaplikasikan kepada semua orang yang bersalah....

maybe aku adalah mak budak tuu yg marah xtntu pasai. budak tuu pulak menjadi mangsa atas kesilapan aku sendiri yang xgtau awai2 bhw pasu tu mahai hage diaa.. 
hmm,,aku pon heran apsal aku buleh wat camtu sedangkan aku yg bersalah, aku yg menyebabkan org lain buat salah dan sebagainya.aku mencari alternatif lain untuk mmbuatkan aku sedar dari mimpi2 yg xbqapa indah nh..aku mencari, dan mencari ag..dan aku tjumpa ayt nh..

'Don't judge a book by it's cover. Selami dulu diri orang dan pastikan tau kenapa dia buat salah. Jangan main terjah saja tuduh-tuduh orang. Enough with this narrow mind of our people.'
dan akhirnya aku membuat keputusan untuk


Muhasabah Diri

aku cari lagi *lagi* apa2 yg berkaitan berkaitan'..dan trjmpak laa satu hadis yg membuatkan hatiku sedikit demi sedikit mencapai tujuanku untuk muhasabah diri ini yg slalu buat salah tapi menyalahkan org lain..xcukup ngan tuu, aku melupakan nikmat,kesenangan yg diberi,bahkan  yg lebih teruk aku ingat perkara buruk yg dah org wat kat aku..terokk lah aku niiiii...haishhhhhhh...

hadis Qudsi yg bermaksud, "Barangsiapa yang tidak redha dengan qadha'Ku(ALLAH), dan tidak bersyukur dengan pemberianKu, dan tidak sabar dengan ujianKu, maka carilah Tuhan selainKu."

Ya Allah..aku nak bersabar ngan ujian yg Kau berikan..dan aku cuba bersabar.aku harap aku masih bersabar..aku redha dengan qada' dan qadar Mu..Alhamdulillah,aku bersyukur dengan nikmat yg Kau berikan.. aku tdk mahu mencari tuhan selain Mu, ya Allah!!

_a i m z_

Tiada ulasan:

typo ur name